Om folkbildning
Folkbildning föddes ur en vision – att alla människor har rätt att bildas, oavsett bakgrund och ekonomiska förutsättningar. Över 130 år senare är folkbildningen precis lika aktuell.

Grunden i folkbildningen
Det är att människor lär av varandra. På så vis hjälper vi varandra att utvecklas. Värderingen handlar om individens rätt till det livslånga lärandet, och att samhället gynnas när individen utvecklas.
Folkhögskolorna och studiekurserna lade grunden till folkbildningen. Men en av folkbildningens viktigaste komponenter: studiecirkeln, fick liv först 1902.
Idén lades fram som ett förslag till IOGT:s kongress 1902 och röstades igenom. Studiecirkeln var född.
Oscar med skägget
Det var IOGT-medlemmen Oscar Olsson, ibland kallad Oscar med skägget, som tyckte att de lärarledda kurserna borde kompletteras med kamratcirklar. Tanken var att varje deltagare skulle ha en egen bok och tillsammans skapa sitt lärande.

Nykterhetsrörelsens framfart
Under tiden så fick nykterhetsrörelsen större och större bibliotek, och från de första studiecirklarna 1902 i Lund, växte studiecirkeln sig större och större. 1911 startades 752 studiecirklar, och det fanns över 80 000 böcker i organisationens samlade bibliotek.
Böckerna som användes i cirklarna köptes in av föreningarna, och skänktes efter studiecirkeln till föreningens bibliotek. I början av 1900-talet fanns nämligen inte stadsbibliotek i Sverige. Riksdagen hade beslutat att sådana skulle tillsättas, men ingenting hade hänt. Det var faktiskt först med biblioteksutredningen 1909 som det blev någon fart med den.
Idéer som är lika aktuella i dag, som när folkbildningen först startades.
Vår folkbildning
Ta del av våra studiematerial vi har tagit fram kring ämnen vi brinner för. Botanisera bland utvalda studiematerial från NBV.
Klicka här